środa, 9 marca 2016

Soki w diecie wegetariańskiej – czy są zdrowe?



Powinniśmy spożywać owoce i warzywa przynajmniej 5 razy dziennie. Dla wielu osób, na przykład pracujących albo w ciągłym ruchu, rozwiązaniem wygodniejszym od „owoca w garści” wydają się być soki. Czy słusznie?


Nie wszystko, co jest nazwane sokiem, jest zdrowe

W głowach konsumentów utrwaliła się informacja, że zdrowiej jest kupić sok niż napój słodzony typu cola. Okazuje się jednak, że często producenci obniżając koszty produkcji i wydłużając datę przydatności do spożycia, dodają do soków duże ilości szkodliwych barwników, konserwantów, aromatów, sztucznych witamin i syrop fruktozowy (zawierający fruktozę, czyli cukier prosty o bardzo wysokim wskaźniku wchłanialności). Taka mikstura z naturalnym sokiem ma niewiele wspólnego (bo tylko koncentrat, z którego częściowo powstała), może natomiast przyczynić się do rozwoju w naszym organizmie cukrzycy, do otyłości i tym podobnych. Decydując się na zakup soku, zawsze czytajmy uważnie jego skład, który zgodnie z wymogami powinien być wydrukowany na etykiecie produktu.

Nie dajmy się jednak zwariować. Coraz częściej producenci zaczynają wychodzić naprzeciw oczekiwaniom świadomych, coraz więcej wymagających klientów. Powstają linie soków naturalnych o krótkim okresie przydatności do spożycia, w których znajdziemy moc naturalnych witamin i źródło błonnika pokarmowego. Takie soki najczęściej znajdziemy w sklepie stojące obok warzyw i zdrowej żywności, w specjalnych chłodziarkach.

Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o sokach?

Pierwsze prace na temat właściwości prozdrowotnych naturalnych soków warzywnych i owocowych publikowano w latach 30-tych w USA. W tamtym czasie powstawały także pierwsze kliniki stosujące z powodzeniem terapie sokami z warzyw i owoców oraz diety warzywno-owocowe.

W przeciwieństwie do produktów sokopodobnych, świeże, naturalne soki są skutecznym sposobem na zapobieganie takim schorzeniom cywilizacyjnym jak:
  • miażdżyca,
  • cukrzyca typu 2,
  • otyłość,
  • nadciśnienie,
  • zwyrodnienia stawów,
  • zapalenie kości i dziąseł,
  • choroby wątroby,
  • choroby serca,
  • choroby trzustki,
  • nowotwory.
Wszystkie te dolegliwości są skutkiem nieprawidłowego odżywiania. Spotykają osoby, które przyjmują zbyt wysokie ilości węglowodanów prostych, tłuszczów nasyconych i żywności wysoko przetworzonej.

Dlaczego warto pić soki?

  1. Świeżo wyciskane soki warzywne i owocowe pozwalają uzupełnić niedobory witamin, biopierwiastków oraz enzymów w formie najłatwiejszej do przyswojenia. Docierają one do krwi w postaci nieobciążającej dodatkową pracą wątroby i układu trawiennego w czasie od 15 do 20 minut. Po wypiciu soku nie czujemy obciążenia układu pokarmowego, co ma miejsce często w przypadku tradycyjnej formy posiłku. Oprócz witamin, rośliny dostarczają prowitamin, czyli związków, z których nasz organizm wytworzy sobie witaminy (na przykład karoteny występujące we wszystkich czerwonych i pomarańczowych owocach i warzywach).
  2. Naturalne soki dostarczają nam wody organicznej, doskonale wchłanianej przez nasze komórki.
  3. Kuracja świeżymi sokami pozwala szybko schudnąć i oczyścić organizm z toksyn. Nadwaga i otyłość są konsekwencją nadmiaru węglowodanów, białek, tłuszczy nasyconych, które spożywamy. Odkładają się one w naszym organizmie w jelicie grubym oraz w tkance tłuszczowej. Kiedy przechodzimy na odżywianie sokami, dostarczamy jednorazowo mniejszych ilości tych substancji i nasz organizm automatycznie przerzuca się na żywienie wewnętrzne, czyli wykorzystuje zmagazynowane substancje odżywcze do uzyskania energii.
  4. Dostarczane przez soki flawonoidy i przeciwutleniacze zwiększają naszą ochronę przed wolnymi rodnikami. Zapobiega to procesom rakotwórczym komórek i chorobom naszego organizmu.
  5. Chociaż wymaga trochę więcej zaangażowania, to terapia sokowa jest o wiele tańsza od farmakologicznej. Soki działają profilaktycznie oraz leczniczo, nie mając przy tym negatywnych skutków ubocznych.
  6. Soki dostarczają dużo energii. Nie ma zdrowszego zastrzyku energetycznego dla osób aktywnych fizycznie.
  7. Dodatkową zaletą soków jest to, że możemy łączyć smaki owoców i warzyw na wiele sposobów. Dodając różne zioła, mamy niemal nieograniczone pole do popisu, każdy może znaleźć swój ulubiony smak.

Równowaga kwasowo-zasadowa organizmu

Znane są także odkwaszające organizm właściwości soków świeżych. Są one źródłem biopierwiastków, które neutralizują kwasy oraz inne toksyczne produkty powstałe w procesie przemiany materii. Dostarczają substancji w formie najłatwiejszej do przyswojenia, które likwidują stany zapalne oraz szkodliwe bakterie i grzyby w organizmie ludzkim. Nadmiar węglowodanów (chleb, bułki, kasze, ciasta) zakwasza organizm za sprawą wysokiej zawartości siarki, fosforu i chloru. W procesie trawienia te pierwiastki zamieniają się w kwasy, które przez krew przedostają się do wszystkich komórek ciała. Organizm w pewnym stopniu broni się naturalnie przed takim stanem rzeczy i alkalizuje kwasy, nie zaszkodzi jednak mu w tym pomóc. Związków zasadowych, pomagających utrzymać naturalną równowagę, dostarczają wszystkie owoce i warzywa.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz