poniedziałek, 14 marca 2016

Która odmiana wegetarianizmu jest najzdrowsza?


Pojęcie „wegetarianizm” tak naprawdę jest wielkim uogólnieniem. Pod tą nazwą kryje się wiele różnych diet, których wspólna cechą jest rezygnacja ze spożywania mięsa. Łatwiej jednak jest komuś wytłumaczyć, że jest się wegetarianinem używając utartego, popularnego zwrotu, niż używając specjalistycznej nazwy naszej diety.


Diety wegetariańskie przynoszą naszemu organizmowi wiele korzyści.
Zmniejszają ryzyko:
  • chorób serca,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • zapobiegają cukrzycy typu 2,
  • obniżają poziom cholesterolu,
  • sprzyjają obniżeniu ciśnienia krwi,
  • znacznie obniżają prawdopodobieństwo wystąpienia problemów z układem pokarmowym.

Osoby stosujące dietę wegetariańską z reguły są szczuplejsze i mają niższy indeks masy ciała (BMI). Przeprowadzone badania wykazały także większą wytrzymałość fizyczną oraz niższą zapadalność na nowotwory. Dzieje się to za sprawą licznych fito związków dostarczanych organizmowi oraz niższemu poziomowi tłuszczów nasyconych w potrawach wege.
Co z czym się je?

Na początek kilka słów na temat odmian diet wegetariańskich:
  • Laktoowowegetarianizm – jest to najbardziej popularna forma wegetarianizmu. Z jadłospisu wykreślono w niej mięso, jednak produkty odzwierzęce takie jak jaja, mleko oraz produkty mleczne odgrywają w niej znaczącą rolę.
  • Laktowegetarianizm – dieta bardzo podobna do opisanej powyżej. Różnicę stanowi jednak rezygnacja z jaj w jadłospisie.
  • Owowegetarianizm – osoby stosujące tą dietę nie jedzą mięsa ani nabiału, jednak ich dieta zezwala na spożywanie jaj.
  • Weganizm – zakłada rezygnację ze wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym jaj, nabiału pod każdą postacią, mięsa, miodu, żelatyny oraz jaj. Jest to nie tylko sposób odżywiania, ale wręcz cały styl życia polegający na rezygnacji z wszelkich produktów, które powstały w sposób mogący krzywdzić zwierzęta. Dlatego weganie nie noszą odzieży futrzanej, skórzanej, jedwabnej ani wełnianej.
  • Witarianizm – jest to bardziej restrykcyjna odmiana weganizmu. Witarianie spożywają jedynie naturalne i nieprzetworzone owoce i warzywa. Dieta ta zakłada rezygnację z jakiejkolwiek obróbki termicznej potraw oraz rezygnację z używek takich jak kawa czy herbata.
  • Frutarianizm – polega na niespożywaniu żadnych żywych części roślin. Dla przykładu, owoc, który spadł z drzewa, można zjeść. Z kolei na przykład szpinak nie jest wskazany, bo żeby go zjeść, trzeba go najpierw zerwać, czyli „uśmiercić”.

Co jeść, żeby było zdrowiej i rozsądniej?

Najważniejsza jest różnorodność. Prawdą jest, że wszystkie niezbędne człowiekowi do życia składniki odżywcze można uzupełniać bez udziału mięsa i produktów odzwierzęcych, jednak niezbędna do tego jest odpowiednia wiedza na temat odżywiania. Należy pamiętać, że źle realizowana dieta, mimo dobrych założeń, może doprowadzić do niedoborów żywieniowych osłabiających naszą kondycję fizyczną i psychiczną.

Decydując się na dietę wege trzeba szczególnie zwrócić uwagę na składniki odżywcze, które są człowiekowi niezbędne, a jednocześnie najłatwiej przyswajalne w produktach mięsnych, z których chcemy zrezygnować:
  • witamina B12 – jej niedobór może prowadzić do niedokrwistości, a nawet uszkodzenia układu nerwowego. W celu uzupełnienia diety w tą witaminę, proponowane jest regularne spożywanie kaszy gryczanej, płatków, serka tofu, a w razie konieczności także suplementów farmaceutycznych.
  • żelazo – braki w organizmie obniżają ilość hemoglobiny we krwi i mogą prowadzić do niedotlenienia komórek i anemii. Aby nie dopuścić do niedoboru tego ważnego minerału, zalecane jest spożywanie na diecie wege dużych ilości orzechów, chleba razowego oraz witaminy C.
  • wapń i witamina D – najprościej jest przyjmować suplementy farmaceutyczne
  • jod – według badań brakuje go co czwartemu wegetarianinowi. Niedobory prowadzą do problemów z tarczycą. Aby ich uniknąć, zaleca się jedzenie chleba razowego i stosowanie soli morskiej w potrawach wege.

Każdy sam powinien zdecydować

Odpowiedź na pytanie, która odmiana diety wege jest najzdrowsza nie jest jednoznaczna. Łatwiej jest odpowiedzieć sobie indywidualnie co dla nas będzie najbardziej odpowiednie. Jednym osobom będzie najmocniej zależało na utracie wagi i odzyskaniu kondycji, innym na bardziej rozsądnym, świadomym i bogatym w wartości odżywcze pożywieniu oraz rozbudowaniu swojej wiedzy na temat prawidłowego odżywiania. Ktoś inny powie, że decyduje się na wegetarianizm ze względów zdrowotnych albo po prostu z miłości do zwierząt.

Z pomocą w zbilansowaniu diety wychodzą specjaliści w dziedzinie zdrowego odżywiania oraz dietetycy. Układają oni jadłospisy, tworzą książki pełne różnorodnych przepisów wykorzystujących produkty z całego świata. Powstają też diety zbilansowane według konkretnych potrzeb organizmu.

Dr. Young i dieta cudu równowagi pH

W prowadzonych przez wiele lat obserwacjach i badaniach, dr. Young doszedł do wniosku, że przyczyna otyłości i innych chorób jest jedna – to zakwaszenie krwi. Tradycyjne potrawy prowadzą do nadmiernego zakwaszenia organizmu. Prowadzi to do obniżenia poziomu tlenu w komórkach i do rozwoju bakterii i mikroorganizmów. Stąd pojawiają się częste choroby oraz osłabienie.

Głównym założeniem opracowanej przez dr. Younga diety jest przywrócenie kwasowo-zasadowej równowagi organizmu. Program jest dokładnie opracowany. Rozpoczyna się od oczyszczania, na przepisach i przydatnych poradach żywieniowych kończąc.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz